תכנון אסטרטגי- SWOT

בעשור הראשון לחייהם רק 20% מהעסקים שורדים!
נתון מפתיע זה נובע מחוסר התנהלות נכונה ומסודרת מבחינה אסטרטגית של העסק.
כל בעל עסק רוצה להצליח. הצלחה עסקית בראשית הדרך ולאורך זמן היא משימה מורכבת שרק מעטים עומדים בה ולשם כך נחוצה אסטרטגיה. תכנון יעיל לביצוע פעולות שיביאו את העסק ליעדים שלו.

מהי אסטרטגיה?

אסטרטגיה הינה "תכנית הפעולה" של הארגון אשר נועדה לעזור לו בקביעת מטרותיו ובבחירת דרכי פעולה למימושן על למנת להגיע ליתרון תחרותי בשוק ע"י מקסום היתרונות וצמצום החסרונות של העסק.

אסטרטגיה עסקית מובילה ונפוצה שכל בעל עסק חייב להכיר וליישם הינה SWOT.

SWOT- חוזקות ( Strengths), חולשות (Weaknesses), הזדמנויות (Opportunities) ואיומים (Threats), הינו המודל הכי מוכר לתכנון אסטרטגי בארגונים. השיטה מנתחת את הסביבה הפנימית והחיצונית  של הארגון (העסק), ועל בסיס הניתוחים מעריכה את סיכוייו של הארגון להצליח בסביבת המתחרים שלו. המודל נחלק לשני ממדי ניתוח:

המימד הפנימי- מתבטא באמצעות ניתוח נקודות החוזק והחולשה הפנימיות של הארגון:

  • חוזקות (Strengths)- הגורמים המייחדים את הארגון, אשר נותנים לו יתרון תחרותי ובידול על פני מתחריו. חוזקות כוללות משאבים ייחודיים של הארגון, ידע ייחודי ויכולות של הארגון. למשל, פטנט שהעסק המציא או כסף קיים המושקע בעסק.
  • חולשות (Weaknesses)- הגורמים המביאים לנחיתות הארגון ביחס לסביבה החיצונית ומונעים ממנו ליצור יתרון תחרותי. למשל, חוסר ידע מתחום מסוים בעסק הרלוונטי למתן שירות איכותי ויעיל ללקוח או חוסר ניסיון ניהולי של צוות ההנהלה.

המימד החיצוני- מתבטא באמצעות ניתוח ההזדמנויות והאיומים החיצוניים של הארגון הכוללים:

  • הזדמנויות (Opportunities)- בסביבה החיצונית שבאמצעותן יכול הארגון להפיק רווח ולייצר מהן יתרון תחרותי בשוק. למשל, שוק חדש המתעורר עם דרישות הקשורות לתחום העסק אומיקום ונגישות העסק על פני מתחריו.
  • איומים (Threats)- מצבים בסביבה החיצונית שעלולים להזיק ליכולתו של הארגון להתחרות ולעצור אותו מלהתקדם אל יעדיו. למשל, כניסת מתחרים חדשים לשוק או שינויים הנובעים מקדמה טכנולוגית בעולם.

לאחר שייחסנו את המודל בהתאם לעסק שלנו נוכל להסיק מסקנות לביצוע פעולות בעסק שלנו שיקדמו אותנו אל המטרות והיעדים שהצבנו. מהמימד הפנימי נזהה את החוזקות של העסק, נשמר ונדגיש אותם ואת החולשות נדע לשנות ולהימנע מנפילה בהם. לעומת זה מהמימד החיצוני, ההזדמנויות והאיומים מהסביבה, נדע להתארגן בהתאם, להגיב ולהשפיע.

תוכנית עסקית יעילה מסייעת לבעל העסק לחשוב על בעיות קיימות וצפויות, להבין ולמנוע אותם, להכיר את הסביבה התחרותית הקיימת ואף לזהות מוצרים ושירותים משלימים ונוספים לבידול העסק. היא מספקת פרספקטיבה עתידית כוללת לטווח הקצר של העסק.

השארת תגובה